Akordy i powiązane z nimi skale



Skale opiszę stosując symbolikę odległości czyli W oznacza cały ton, H oznacza półtonu, -3 oznacza tercję małą (trzy półtony ).

Akord dur zapisywany jest często następująco C, CΔ, Cmaj, dźwięki: C E G B D, najczęściej używana skala jońska: WWHWWWH , dźwięki: C D E F G A B C, skala pentatonika durowa: W W –3 W –3, dźwięki: C D E G A C, skala lidyjska: W W W H W W H, dźwięki C D E F# G A B C, oznaczenie CΔ+4

Akord dominantowy: C7, dźwięki: C E G Bb D, skala miksolidyjska inaczej dominat 7th: WWHWWHW, dźwięki: C D E F G A Bb C

Akord molowy: C-, C-7, dźwięki C Eb G Bb, skala dorycka: WHWWWHW, dźwięki: C D Eb F G A Bb C, oczywiście skala pentatonika molowa: -3 W W –3 W, dźwięki: C Eb F G Bb C, oznaczenie C-, C-7 skala frygijska: H W W W H W W, dźwięki: C Db Eb F G Ab Bb C, oznaczenie C-, C-b9b6 skala molowa naturalna: W H W W H W W, dźwięki: C D Eb F G Ab Bb C, oznaczenie C-, C-b6 skala molowa melodyczna: W H W W W W H, dźwięki: C D Eb F G A B C, akord wygląda trochę inaczej: C Eb G B, oznaczenie C-Δ,

Akord pół zmniejszony: Cø, dźwięki C Eb Gb Bb, skala lokrycka: HWWHWWW, dźwięki: C Db Eb F Gb Ab Bb C

Akord zmniejszony: C°, dźwięki: C Eb Gb A, skala zmniejszona: W H W H W H W H, dźwięki: C D Eb F Gb Ab A B C Nie trudno zauważyć, że akord zmniejszony składa się z samych małych tercji.

Akord zwiększony natomiast składa się z tercji wielkich oznaczamy go najczęściej CΔ+5, CΔ+5+4, dźwięki: C E G# C, skala lidyjska zwiększona: W W W W H W H, dźwięki: C D E F# G# A B C

Między kilkoma skalami istnieją pewne zależności, które Wam teraz naświetlę. Powiązania te wykorzystywane są w wielu standardach jazzowych i nie tylko.

Mianowicie przyjrzyjmy się skali jońskiej, Jeśli zagramy ją od pierwszego dźwięku no to wiadomo mamy skalę jońską, ale jak zagramy ją od dźwięku drugiego to powstanie już skala dorycka, na której budujemy akord molowy, jak zagramy ją od dźwięku trzeciego to mamy skalę frygijską, jeśli natomiast zaczniemy grać od dźwięku czwartego to powstaje skala lidyjska, od piątego miksolidyjska, od szóstego naturalna molowa, od siódmego pół-zmniejszona. Czyli nasuwa się prosty wniosek, że na siedmiu podstawowych dźwiękach możemy zbudować siedem skal.

Jeśli dotarliście aż do tego miejsca to znaczy, że nadszedł czas na wykorzystanie tej wiedzy, którą się naładowaliście.

Najprostszy przykład jaki podam to progresja „II-V-I”, której przedstawicielem jest znany standard jazzowy Autumn Leaves ( nutki poniżej ) pierwsze trzy akordy to C-7, F7, Bb, co oznacza w tonacji Bb dur drugi , piąty i pierwszy stopień (sam standard jest w tonacji G moll czyli w tonacji równoległej do Bb dur.

Monday the 26th. Affiliate Marketing. Custom text here
Copyright 2012

©