Koło kwintowe

 

Gama durowa to inaczej skala jońska, a gama molowa to inaczej skala molowa naturalna.

Koło kwintowe ze zdjęcia powyżej jest ściśle związane z tym co wcześniej napisałem o zależnościach między skalami przy okazji budowy akordów. Tak jak widać na przykładzie gamy C jej molowym odpowiednikiem (gamą równoległą) jest Am (a) czyli gama zbudowana na szóstym stopniu gamy Cdur.

A dlaczego następna gama patrząc zgodnie z ruchem zegara w kole to G?

Gama G w stosunku do gamy C ma jeden dźwięk wyższy o pół tonu i jest to dźwięk fis, a w związku z tym w zapisie nutowym przy kluczu pojawia się jeden krzyżyk i tak przy kolejnych gamach podwyższamy kolejne dźwięki aż dojdziemy do siedmiu krzyżyków.

Podobna sytuacja jest gdy będziemy się poruszać przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, ale w tym przypadku dźwięki obniżamy o pół tonu i tak gama F ma dźwięk b (Bb) czyli h (B) obniżone o pół tonu i jeden bemol przy kluczu.

Poniżej na diagramie mamy jak to wygląda w przypadku wszystkich gam.

Jest jeszcze jedna nieścisłość, w Polsce mamy gamę H, natomiast w światowej (anglosaskiej) notacji jest to gama B, w Polsce mamy gamę B a na świecie Bb ( B flat).

Na górnym zdjęciu mamy zastosowaną notację anglosaską, na dolnym polską, z tym że górne zdjęcie to koło kwintowe uproszczone, a dolne rozbudowane.

 

 

 

Thursday the 19th. Affiliate Marketing. Custom text here
Copyright 2012

©